Zde najdete odpovědi na nejčastější otázky týkající se značení a péče o Vaše pneumatiky.

Značení plášťů

Každý plášť má své vlastní označení, které se nachází na bočnici.

Zde uvádíme příklad značení:

195/65 R 15 91H

195 jmenovitá šířka pneumatiky (mm)
65 profilové číslo (výška průřezu činí 65 % šířky)
R symbol pro radiální pneumatiky
15 průměr ráfku v palcích (palcový kód)
91 index nosnosti – „91“ znamená, že lze pneumatiku zatížit maximálně 615 kg
H index rychlosti – „H“ znamená, že maximální přípustná rychlost je 210 km/h

Index rychlosti pláště musí být nejméně o 10 km/h vyšší než konstrukční rychlost vašeho vozidla.

Osobní automobily

Index rychlosti Q R S T U H V W Y ZR
Rychlost (km/h) 160 170 180 190 200 210 240 270 300 >240

Nákladní automobily

Index rychlosti F G J K L M N
Rychlost (km/h) 80 90 100 110 120 130 140

Tubeless – bezdušové pneumatiky

Tube type – dušové pneumatiky

Pravidelná kontrola tlaku pneumatik

Huštění pneumatik se má kontrolovat za studena. Tlak v pneumatice za jízdy narůstá, a proto nesmí být redukován na zahřáté pneumatice upouštěním. Nesprávný tlak způsobuje deformaci pláště, zvýšené opotřebení pneumatik, zvýšenou spotřebu paliva a zhoršení jízdních vlastností. Při normálním provozu vozidla by měl být tlak pneumatik kontrolován každé 4 týdny.

Hloubka dezénové drážky

Vaše bezpečnost zvláště za mokra, bláta nebo sněhu do značné míry zavisí na stavu ojetí pneumatik. Pro letní osobní pneumatiky (maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg) je povinná výška dezénu minimálně 1,6 mm, ale doporučuje se výměna pneumatik ojetých již na 2 mm. Při dosažení hodnoty 1,6 mm dojde k vyrovnání výšky dezénu s kontrolními ploškami v dezénové drážce. Pro zimní osobní pneumatiky je výška dezénu minimálně 4 mm. U letních pneumatik na nákladní automobily (maximální přípustná hmotnost převyšuje 3 500 kg) je výška dezénu stejně jako u osobních 1,6 mm, ale u zimních se zvyšuje na 6 mm.

Pozor na překážky

Hrany obrubníků a jakékoli jiné ostré hrany přejíždějte pomalu a opatrně. Tvrdé střetnutí s překážkami způsobuje poškození vnitřní struktury pláště. To může vést později k neočekávanému selhání pneumatiky.

Zatížení pneumatik

Přetěžování má na pneumatiky stejný vliv jako podhuštění. Pneumatika reaguje předčasným opotřebením a v krajních případech poškozením kordu a následným náhlým defektem. Tyto případy nastávají, když jsou pneumatiky přetížené nebo podhuštěné a jsou provozovány při vysokých rychlostech a teplotách. Pneumatiky, které používáte, musí odpovídat kategorií rychlosti a indexem nosnosti technickým parametrům, předepsaným výrobcem vozidla.

Kdy vyměnit pneumatiky

Pneumatika musí být vyměněna, jestliže byla opotřebována až na úroveň zákonem předepsané minimální bezpečnostní hloubky dezénové drážky nebo když byla poškozena a je neschopná opravy. Nedoporučuje se kompletovat pneumatiky různé hloubky dezénu na jedné nápravě, neboť by to mohlo změnit jízdní i brzdné vlastnosti vozidla a nerovnoměrně zatěžovat jednotlivé pneumatiky na nápravě. Zákonem je dáno použití pneumatik stejného výrobce a dezénu na jedné nápravě. V případě protektorů se za výrobce bere zhotovitel protektoru, nikoliv původní výrobce pneumatiky (např. Barum, Michelin atd).

Kdy použít zimní pneumatiky

Od 1. listopadu do 31. března musí být automobily vybaveny zimními pneumatikami v případě, pokud se na silnici vyskytuje souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy anebo lze vzhledem k akutálnímu počasí předpokládat, že by tam mohla být.

Čištění pneumatik

Při čištění nepoužívejte žádné přísady obsahující rozpouštědla nebo oleje poškozujícý pryž! Nejlépe je použít na očištění pneumatik čistou vodu, pokud je to nutné přidat trochu mýdla nebo saponátu.

Pro více informací nás neváhejte kontaktovat.